Правила сторітеллінгу Лінклейтера

Published on: Apr 22 2015 by oz_admin

Режисер фільму ЮНІСТЬ Річард Лінклейтер розповідає про те, чому сторітеллінг і структура такі важливі.

boyhood_main

Історії зазвичай мають початок, середину та закінчення. Хоча Річарда Лінклейтера традиційний сторітеллінг приваблює мало. З сімнадцяти художніх фільмів цього режисера лише у кількох, таких як «Школа Року» та «Під кайфом і в замішанні»,  дотримано правил побудови розповіді.  Значно більше картин Лінклейтера ламають традиційну форму –  «Халявщик», трилогія «Перед сходом сонця», «Перед заходом сонця», «Перед північчю».  Останній  фільм режисера «Юність», поки найбільш амбітний проект: сага про зростання від дитинства до юності, котра знімалась впродовж 12 років.

Фільм, де зіграли зірки Ітан Хоук, Патриція Аркет та Еллар Колтрейн, писався і знімався у перервах між іншими проектами акторів на команди. Завдяки інноваційному підходу, аудиторія побачить як актори і їх персонажі насправді дорослішали.  Доки не існує універсального рецепту розхитування шаблонів, Лінклейтер дає кілька пропозицій з чого почати.

СПЕРШУ ЗНАЙДИ СВОЮ ФОРМУ

Ключовим рішенням, яке Лінклейтер приймає, обдумуючи  кожен свій фільм, це яку форму надати розповіді. «В світі існує багато історій і я проводжу увесь свій час, думаючи як їх розповісти. Для мене це елемент кінематографу, одна з найскладніших його частин, бо правильна форма розповіді звична для кіно – це те, що я мушу зламати.  Нові форми завжди були частиною мого мислення. Чи зможу я розповісти цю історію так? Чому це може не спрацювати? Я можу витратити рік, шукаючи спосіб розповісти історію, таку як у фільмі «Берні».

Моїм першим фільмом, котрий вийшов на екрани був «Халявщик», в процесі створення якого основним питанням було – чи зможу я розповісти історію де не буде центрального персонажу, але яка при цьому матиме сенс? Кінематограф – це унікальна форма мистецтва, що має дуже багато можливостей для сторітеллінгу.  Саме тому я завжди виходжу з передумови існування багатьох нових форм у кіно, які ще не винайшли чи не застосували».

bozhood-01

СТОРІТЕЛЛІНГ – ЦЕ РІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ

Іноді сміливі експерименти народжуються  з пошуку можливості обійти обмеження. «Я хотів розповісти історію про дитинство, але важко було визначитися про яку його частину. Мій досвід і мої думки з дитинства були дуже розсіяними серед різних вікових періодів, ця плутанина була очевидно основним обмеженням.  Крім того, неможливо просто змахнути чарівною паличкою, щоб твої актори стали на три роки старшими.

Отож, ти маєш знайти власний підхід. Ідея фільму «Юність» була одним з «ага-моментів», що по суті вирішувала проблему. Структура фільму з’явилась з намагання знайти метод вираження такої довготривалої історії.Рішення виявилось дуже простим, але через спосіб, що ніколи раніше не використовувався, тому що він непрактичний».

bozhood-02

ДОВІРЯЙ СВОЇЙ АУДИТОРІЇ

Лінклейтер переконаний вмотивовані глядачі  зроблять крок до сприйняття фільму — якщо історія є цілісною, аудиторія працюватиме над своїм сприйняттям сильніше чим багато фільммейкерів очікують від них. «Мої історії насправді дуже прозорі. У них можуть бути якісь формальні сюжетні складнощі, але я ніколи не намагався спеціально когось заплутати. Коли ти створюєш правила і граєш за ним, аудиторія підтримає тебе.  Я хочу щоб фільм був такими, яким він хоче бути,  щоб аудиторія сприймала те, що відбувається в ньому у всіх проявах. Це стосується і темпу фільму, і його тривалості, і усіх подібних речей.»

bozhood-03

ІНОДІ ТЕХНОЛОГІЯ МАЄ НАЗДОГНАТИ ІДЕЮ

Лінклейтер може бути вмотивованим новими історіями, але іноді він має чекати поки технології наздоженуть ідеї. «Я витрачаю чимало часу копаючись в деяких персонажах. Якщо вони вимагають нових технологій і нових методів розповіді історії, то я готовий експериментувати.» Лінклейтер каже, що він обдумував ідею, яка переросла у фільм «Пробудження життя» близько двадцяти років.

«В моїй голові задум ніяк не міг сформуватися у  фільм, технічно кажучи, до того моменту коли я побачив анімацію,  яку робили мої друзі. Це був саме той «ага!» момент – о, цей божевільний фільм про який я так довго думаю не може бути звичайним ігровим фільмом, і анімаційним він також не буде. Але може бути гібридом. Це реально і концептуально. Така собі мрія. Саме технологія дозволила мені розповісти цю історію, саме так як я хотів її розповісти».

bozhood-04

СЮЖЕТ МАЄ МЕНШЕ ЗНАЧЕННЯ, НІЖ МИ ДУМАЄМО

Фільм це не лише розповідь, фільм це поле для творчості. «Я великий дизайнер. Коли я пишу сценарії, перш за все я схематизую структуру історії.  Структура є обов’язковою, мистецтво вимагає структури. Мене більше цікавить структура, ніж сюжет. Будь що кероване сюжетом справляє враження чогось надуманого, штучного.  Я завжди прагну створити щось більш реалістичне, близьке до життя.»


першоджерело – Co.CREATE
переклад – Марія Гаврилишин


Leave a Reply

*

*